Hair

Jag har gått från brunett till älvlikt blond till rödhårig på mindre än ett år. En Tove hade några frågor om just det älvblonda så jag tänkte berätta lite om alltihop.
Som en del av er redan vet, är jag alltså egentligen brunett och har hyfsat mörkt hår med varma toner.
Just när håret är sådär varmt i färgen har det tydligen en viss benägenhet att gå åt det gula hållet när det bleks. Men detta hindrade inte frisörerna på annat sätt än att det tog dem väldigt lång tid att få mig sådär superduperblond. Ett ögonblick på salongen var jag alldeles gulhårig. Inte jättesnyggt eller vad säger ni?

Men sedan blev det fint. Jättefint. De hade i en massa olika blonda pastelltoningar.

Och senare, när det mesta av pastellerna var borta, såg det ut så här.


Ögonbrynen blekte jag själv. Jag blekte dem ungefär var tredje vecka men borde nog ha färgat dem varannan för att det skulle se riktigt fint ut.
Det är inget svårt att bleka, men jag kan visa er någon dag. När man bleker ser man ut lite så här.


Här kan ni förresten se en minst sagt tydlig utväxt! Jag blev blond i maj och sedan snålade jag hela sommaren med att gå till frisören och gick
inte dit förrän i september. BIG MISTAKE! Min frisör förklarade för mig och jag tror att det var såhär: Eftersom huvudet avger värme, bleks
håret fortare nära hårbottnen. Då utväxten var ett antal centimeter, låg den emot huvudet och särskilt det hår som angränsade till utväxten
(alltså där håret redan var blekt men blektes igen) blev superskört! Så väldigt mycket hår har gått av och jag har nu en decimeterlång
"babyhårskrans" runt mitt huvud. Det ser inte så farligt ut men jag känner verkligen att håret har blivit tunt och att allt förutom de där tio
centimeterna närmast hårbotten lätt faller av när jag borstar. Om jag bara hade gått till frisören när utväxten var kortare, hade håret inte slitits
i samma utsträckning. MEN det ska ändå sägas: Håret mår inte bra av att blekas så mycket! Jag tycker att det var värt det men se till att gå
till frisören omkring var sjunde vecka i alla fall (vilket jag vanligtvis brukar göra). Och använd supernäringsrika shampon och balsam. Sedan
kan jag även påminna om att även en liten utväxt blir ganska tydlig när man har mörkt hår som jag. Fast trots det, trodde många att jag var
naturligt blond. Galet men kul! Och då kunde jag ändå ha en utväxt som den här!
Jag ville inte tappa ännu mer hår så till slut gav jag upp - till min frisörs enorma lättnad - och bestämde mig för att go red istället. Och jag
älskar't! Utväxten smälter in så mycket bättre så det ser (mer eller mindre) naturligt ut hela tiden.

Ögonbrynen bleker jag fortfarande. För att det ska se mer naturligt ut (senaste gången gick det lite överstyr... Men det funkar). Men som sagt:
Mer om det senare.
Och till Tove och alla andra: Om ni har några (fler) frågor är det bara att ställa dem!

Kommentarer
Postat av: Tove

Åh, tack så mycket! Ska ta och fundera lite till innan jag bestämmer mig för något :>

2012-01-22 @ 21:59:31
Postat av: Malin Aurora

Åh så sugen jag blir på att färga håret!

2012-01-23 @ 00:50:52
URL: http://vildblommor.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Du passade fantastiskt bra som blond!

2012-01-23 @ 10:06:11
URL: http://kobranhuggertill.blogspot.com/
Postat av: Melwa

Åh, vad vackert ansikte du har!

2012-01-23 @ 12:23:39
URL: http://melwabythegarden.blogg.se/
Postat av: mon cheri

visa visa visa hur du bleker ögonbrynen!!! vill också ;)

2012-01-25 @ 22:10:41
URL: http://moncheriblogg.blogg.se/
Postat av: Li

Ja! Visa gärna hur du bleker ögonbrynen :)

Vad fint, du passar bra i rött hår! :)

2012-01-26 @ 18:51:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0